۱۳۸۸/۷/۱۲

نقاش بزرگی كه درد کشان، درد را کشید !






فریدا کالو، نقاش مکزیکی، در هجده سالگی، از مرگ در تصادف، جان به در برد، اما یک عمر اسیر درد و رنج مزمن بود


بارها در ناحیه ستون فقرات مورد عمل جراحی قرار گرفت، اما قرار نگرفت و بدنش سالها در گچ  بود و بیشتر تابلوهایش را در حال خوابیده بر تخت کشید.


مرگش در سال ۱۹۵۴ از سوی بسیاری به خودکشی تعبیر شد.

تابلوی "خودکشی دورتی هیل"، زنی زیبا را نشان می دهد، كه بعد از مرگ همسرش در سالهای بحران مالی، و از دست دادن کار بازیگری اش درهالیوود، امنیت مالی و اجتماعی خود را از دست رفته دید و درهم شکست. او چندی بعد، ورشکسته و افسرده، لباس زیبایش را پوشید، یک دسته گل خوشرنگ به سینه اش زد، و خود را از آپارتمانی در نیویورک  به بیرون پرت کرد.

من ندیده ام کسی صحنه مرگ، از لحظه پریدن از پنجره، سقوط، و پخش خیابان شدن را چنین زنده و تپنده، با قلم نقاشی مثل یک داستان شرح بدهد.


ترکیب نیمه سوررئالیستی و رئالیستی این تابلو شگفت انگیز است و اثرش با رئالیسم جادویی در ادبیات برابری می‌‌کند


Frida-Kahlo (1907-1954) - Der Selbstmord der Dorothy Hale




پانویس:

این تابلو به سفارش دوست دورتی، که ناشر یک مجله مد بود، کشیده شد.

 فریدا کالو این تابلو را به شیوه تابلوهای
اretablo) ex-voto
کشید.
این جور تابلوها یک روایت مذهبی تراژیک را شرح می دهند که بادخالت یک فرشته آسمانی به خیر و خوشی تمام می شود. متنی هم به طور خلاصه در زیر تصویر نوشته می شود.

 سفارش دهنده این تابلو که انتظار یک پرتره را داشت، از دیدن این تابلو حیرت زده شد. یک فرشته بالای تابلو تصویر شده بود، که به خواهش سفارش دهنده تابلو حذف شد و متن پائین تابلو هم کمی تغییر کرد. سفارش دهنده تابلو می‌‌خواست تابلو را به مادر عزادار دورتی اهدا کند، و نمی خواست او هم مثل خودش از دیدن تابلو شوکه شود.

فریدا کالو در موقع کشیدن این تابلو از همسرش جدا و افسرده و در خیال خود کشی‌ بود



فریدا کالو از نظر سیاسی هم فعال بود. او با تروتسکی دوستی‌ داشت و سال ۱۹۳۶ که جنگ داخلی اسپانیا شروع شد، او همراه هنرمندان دیگر کمیته‌ای در دفاع از آزادی خواهان تشکیل داد.

    • منتقدان در مورد کالو:
    "فریدا کالو به این دلیل موفق است که قادر به نشان دادن چیزی است که معمولا نمی‌توان نشانش داد. او این کار را با قدرت تصویرگری‌اش انجام می‌دهد.. و این تنها دلیل ِ یکتایی اوست." (دیه‌گو ریورا)

    "فریدا کالو در اغلب تابلوهایش چنان خود و زندگی‌اش را تصویر می‌کرد که پیش از آن کسی در تاریخ هنر از این فرم خودنگاری استفاده نکرده بود و سابقه نداشت که کسی شخصیت، داستان و موجودیت خود را با چنین سبک پیچیده‌ای تصویر کند و همان‌گونه که خودش را تصویر کرده، زندگی کند..." (کتوفون وابرر)

    " ..آ‌نچه فریدا کالو می‌گوید به همه ما مربوط می‌شود. او زندگی‌اش را پیش روی ما می‌گستراند، چون جادو در ما اثر کرده و با زندگی‌مان در می‌آمیزد." (کتوفون وابرر


    ۱ نظر:

    فهرست وب‌لاگ‌های ايرانی