این از اولین تابلوها از صنعتی شدن آلمان است، که جزو شاهکارهای نقاشی رئالیستی محسوب می شود.
اولین تابلوی کارگری جهان توسط کسی کشیده شده، که با کارو کارگری سروکاری نداشته و از روی سفارش، کتاب زندگی گوته و تاریخ فریدریک کبیر را مصور می کرده است.
آدولف منتزل سه سال (٧٥-١٨٧٢) روی این تابلو کار کرد، تا بتواند "کار" را نشان بدهد: اینجا چهره مغرور کارگران و همکاری آنها را در تولید ریل آهن میبینیم.
با رشد جنبش کارگری، این تابلو را مثالی برای استثمار کارگران تعبیر کردند. اما خود نقاش در موقع کشیدن تابلو هیچ قصد سیاسی در افشای استثمار نداشت. او یک تابلوی رئالیستی خلق کرده، که عناصر امپرسیونیسیتی (بازی نور و سایه ها) در آن نقش مهمی دارند.
تقریبا ده سال قبل از خلق این تابلو، اولین اتحادیه کارگری آلمان در سال ۱۸۶۳ تأسیس و اولین بیمه کارگری سال ۱۸۸۳ برقرار شد.
اسم نخست تابلو "سیکلوپنهای مدرن" بود. سیکلوپنها (Cyclopen) در اساطیر یونان کارگران و خدمتگزاران خدای آهنگری بودند، که در درون کوههای آتش فشان، سلاح برای خدایان میساختند. اینجا اما کارگران، در کوره کارخانه ریل آهن تولید میکنند، برای خدای سرمایه!
آدولف منتزل سه سال (٧٥-١٨٧٢) روی این تابلو کار کرد، تا بتواند "کار" را نشان بدهد: اینجا چهره مغرور کارگران و همکاری آنها را در تولید ریل آهن میبینیم.
با رشد جنبش کارگری، این تابلو را مثالی برای استثمار کارگران تعبیر کردند. اما خود نقاش در موقع کشیدن تابلو هیچ قصد سیاسی در افشای استثمار نداشت. او یک تابلوی رئالیستی خلق کرده، که عناصر امپرسیونیسیتی (بازی نور و سایه ها) در آن نقش مهمی دارند.
تقریبا ده سال قبل از خلق این تابلو، اولین اتحادیه کارگری آلمان در سال ۱۸۶۳ تأسیس و اولین بیمه کارگری سال ۱۸۸۳ برقرار شد.
اسم نخست تابلو "سیکلوپنهای مدرن" بود. سیکلوپنها (Cyclopen) در اساطیر یونان کارگران و خدمتگزاران خدای آهنگری بودند، که در درون کوههای آتش فشان، سلاح برای خدایان میساختند. اینجا اما کارگران، در کوره کارخانه ریل آهن تولید میکنند، برای خدای سرمایه!
چنانکه می بینیم، انسان و آهن و آتش همه در کارند، تا ریل آهن تولید کنند. روشن است که کارگران استثمار می شوند، روشن است که آنها نه برای خودشان، که برای سرمایه داران تولید میکنند؛ اما این چیزهای روشن در محیط دود آلود و خفه این کارخانه روشن نیست. ما اینجا فقط کار و تولید آهن را میبینیم.
شاهکار هنرمند نیز درهمین است: او واقعیت زمان خود را آنطور که دیده و احساس کرده، نشان داده، تعبیر و تفسیر آن به عهده ماست.
Adolph Menzel (1815 -1905) : Eisenwalzwerk
http://de.academic.ru/pictures/dewiki/65/Adolf_Friedrich_Erdmann_von_Menzel_021.jpg
پانویس:
- روشن است که منظور از کارگری، کارگری صنعتی است.
- اصطلاح رئالیسم را در مقابل کلاسیسیم و رمانتیسم، نخستین بار گوستاو کوربه فرانسوی در نمایشگاه آثارش با عنوان „Le realism G. Courbet“ بکار برد. او هنر قرن نوزدهم را رئالیستی می داند. تابلوی" سنگ شکنان" کوربه، از تابلوهای معروف این سبک است.
- اونوره دومیه، ژان-فرانسوا میله و الیا رپین هم در پیشبرد رئالیسم قرن نوزدهم نقش مهمی داشته اند.
- از جمله کارهای مهم دیگر منتزل، این بود که نخستین بار در تاریخ نقاشی آلمان، با کشیدن تابلوی تشییع جنازه قربانیان ابقلاب ۱۸۴۸، غیر مستقیم دستگاه قدرت شاه را مورد انتقاد قرار داد.
جالبه که برای شما روشن است که کارگران استثمار می شدند. چون منطقی است که در کشور سبز آلمان کشاورزان برای خودشان می توانستند کار کنند. پس حتما حقوق این کار بیشتر بوده...
پاسخحذفمعلوم است که در آن زمان استثمار کارگران هنوز آنقدر وحشیانه نبود که براحتی ملموس باشد.
پاسخحذف"در کشور سبز آلمان کشاورزان برای خودشان می توانستند کار کنند. پس حتما حقوق این کار بیشتر بوده..."
پاسخحذفاما از یاد نبریم که کارخانه مال کس دیگری است و کارگران کار خود را به او می فروشند.